Translate

Sunday 28 December 2014

BAB 2


BARIS BAGI YANG BERTANWIN



         1.  Sekiranya, huruf yang bertanwin terletak sebelum HURUF IZHAR , yang terdiri    daripada
              6 huruf yang disepakati iaitu :
          >>( ه , ۱, ح , خ , ع , غ , ء  )
·           Serta 4 huruf tambahan bagi qiraat Imam Abu Jafar :
          >>( ه , ء , ح, خ )

             Cara penandaan : tarkib ( تركيب  )

         2.  Sekiranya huruf yang bertanwin itu terletak selepasnya adalah HURUF SELAIN IZHAR                     DAN IQLAB , maka,

             Cara penandaan : itba ( الاتباع )

         3. Sekiranya huruf yang bertanwin itu terleta selepasnya adalah HURUF IQLAB , 
             terdapat dua mazhab yang membahaskan soal cara penandaan baris .

        >>Mazhab pertama :

          * Diletakkan mim kecil sebagai ganti kepada tanwin dan diletakkan baris merujuk kepada                      huruf   tersebut merupakan huruf iqlab.
          *Ini adalah pendapat daripada Abu Daud dan ini yang diamalkan.




       >>Mazhab kedua :

          *Diletakkan alamat tanwin dan harakat pada huruf-huruf iqlab.

          *Ini adalah pendapat daripada Ad-Danni.




          BARIS PADA HURUF YANG DUDUK DI SELEPASNYA ( SEBELUMNYA TANWIN)

          Huruf selepas :
        
         1.    Huruf izhar , Huruf Ikhfa atau Iqlab.

               * Akan ditulis baris sahaja


        2.     Huruf idhgam ( ل , م , ن , ر )
           
              *Akan diletakkan saddah dan baris sebagai isyarat kepada Idgham Kamil ( idhgam yang                       sempurna )


        3.  Huruf idhgam ( و , ي )

              *Jumhur ulama nutah mengatakan tidak akan meletakkan tanda saddah isyarat kepada                         Idhgam Naqis bukan Idham Kamil.
              * Maka akan mengikut kaedah izhar ( baris tanwin dalam keadaan tarkib )

              *Kecuali pada qiraat-qiraat yang membaca dengan idhgam, maka akan mengikut kaedah                       idhgam, isyarat kepada idham kamil.

        4. Hasil pertembungan 2 sukun

              KEDUDUKAN TANDA SUKUN NUN SAKINAH YANG ASLI

              Penandaan tanda sukun nun sakinah yang asli ini bergantung kepada katogari huruf yang                     terletak di selepasnya, antaranya :


            1)  Sekiranya huruf lepas nun sakinah adalah Huruf Izhar
             
            * Maka tanda sukun ini akan berada diatas nun sebagai isyarat kepada hukum Izhar.
            *Huruf huruf izhar ini terdiri daripada :

         o   6 huruf yang disepakati iaitu :
              ( ه , ۱, ح , خ , ع , غ , ء  )

         o   Serta 4 huruf tambahan bagi qiraat Imam Abu Jafar :
              ( ه , ء , ح, خ )


          2)    Sekiranya huruf selepas nun sakinah adalah huruf SELAIN daripada Huruf Izhar

                *Maka tidak perlu ditulis tanda sukun sebagai isyarat bahawa hokum tersebut bukannya                         termasuk dalam hukum izhar.

         3)   Sekiranya huruf selepas nun sakinah adalah Huruf Iqlab, disini terdapat dua mazhab iaitu:

               >>Mazhab pertama :

              *Diletakkan mim kecil diatas nun sakinah tanpa meletakkan tanda sukun sebagai isyarat                         kepada bukannya hukum izhar

             * Ini adalah pendapat Abu Daud dan inilah yang diamalkan.

             >>Mazhab kedua :

             *Tidak diletakkan tanda sukun pada nun sebagai isyarat kepada kepada bukannya hukum                      izhar

            *Ini adalah pendapat Ad-Danni.


BARIS PADA HURUF YANG DUDUK DI SELEPASNYA ( SEBELUMNYA NUN SAKINAH)


Huruf selepas :
            1. Huruf izhar , Huruf Ikhfa atau Iqlab.

           *Akan ditulis baris sahaja

           2. Huruf idhgam ( ل , م , ن , ر )

           *Akan diletakkan saddah dan baris sebagai isyarat kepada Idgham Kamil ( idhgam yang                        sempurna )


   
          3. Huruf idhgam ( و , ي )

          *Jumhur ulama nutah mengatakan tidak akan meletakkan tanda saddah isyarat kepada                         Idhgam Naqis bukan Idham Kamil.

         >>Di dalam proses penandaan baris pada huruf yang duduk di selepas nun sakinah,
          ulama nutah mengambil kira berdasarkan 2 aspek utama, iaitu :

        >>Tidak perlu diletakkan tanda saddah , menunjukkan bahawa ia bukan termasuk dalam hukum           izhar dan tidak perlu diletakkan saddah ,sebagai isyarat kepada ia bukan termasuk di dalam                 hukum idgham kamil.

       >>Akan diletakkan tanda saddah menunjukkan kepada hukum idgham , dan akan diletakkan                   tanda sukun diatas nun sebagai isyarat kepada idgham naqis.

        >>Pandangan kedua ni, merupakan pandangan As-Syaiqani , ahli-ahli Nutah Morocco dan                    inilah yang diamalkan.


No comments:

Post a Comment