HUKUM BAGI SETIAP IKHTILAS ,
ISHMAM DAN IMALAH.
ISHMAM DAN IMALAH.
MAKSUD IKHTILAS :
>>Sebutan cepat ketika melenturkan baris,sebut 1/3 daripada baris.
>>Sebutan cepat ketika melenturkan baris,sebut 1/3 daripada baris.
MAKSUD ISHMAM :
>>Apa yang dibaca dengan ishmam, sebutan dengan harkat yang sempurna yang tersusun sekali dengannya 2 harkat (dhommah dan kasroh).
>>Apa yang dibaca dengan ishmam, sebutan dengan harkat yang sempurna yang tersusun sekali dengannya 2 harkat (dhommah dan kasroh).
Dhommah diawalkan sedikit dan lebihkan bunyi kepada kepada kasroh-
MAKSUD IMALAH : Lawannya fathah.
Terbahagi kepada dua :
*Imalah kubra : yang dekat dengan fathah dan kasroh
*Imalah sughra : antara fatihah dan imalah
*Imalah sughra : antara fatihah dan imalah
IMALAH KUBRA :
Ada 3 perbezaan pada lafaz harkatnya :
>>1. Harkat ikhtilas hampir dengan sukun
>>2. Harkat ishmam kasroh hampir dengan dhommah
>>3. Harkat imalah fathah hampir dengan kasroh
>>2. Harkat ishmam kasroh hampir dengan dhommah
>>3. Harkat imalah fathah hampir dengan kasroh
Tandanya :
''Bulatan yang ada lubang ditengah (0), terletak mengikut baris huruf.''
Terdapat perbezaan pendapat :
>>1. Abu Daud : tidak perlu letak tanda kepadanya.
>>2. Ad Daani : perlu diletakkan tanda dan ini yang telah diamalkan.
>>2. Ad Daani : perlu diletakkan tanda dan ini yang telah diamalkan.
TAMBAHAN :
IMALAH :
: ) Diletakkan tanda dibawah kalau imalah sughra, contoh : (الكفرين) atas bacaan taqlil begitu juga dengan kubra, : ) contoh : (الناس)
Disyaratkan Kalau berlaku imalah ketika waqaf dan wasal samada waqaf ditulis seperti :
1. asmaul maqsurah : (فتى وقرى )
2. dan sukun pada wasal : (وءاتينا موسى الكتاب)
2. dan sukun pada wasal : (وءاتينا موسى الكتاب)
No comments:
Post a Comment