Translate

Sunday 28 December 2014

BAB 3

BAB 3 

HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN DAN  HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA 

HUKUM BAGI SETIAP HURUF YANG SUKUN  

           ASAL USUL TANDA SUKUN


           Berdasarkan beberapa pandangan, iaitu

         >> Pandangan Khalil bin Ahmad

      *   Alamat sukun berasal dari kepala jim ( ج ) daripada perkataan جزم yang bermaksud terputus              ( dari satu huruuf ke huruf yang lain ).

         >> Pandangan kedua
      *  Alamat sukun berasal daripada kepala ha (ح) berdasarkan lafaz استرح yang bermaksud rehat (             rehat dari menggerakkan mulut )

         >>Pandangan ketiga

      *  Alamat sukun itu berasal daripada kepala kha (خ) daripada lafaz خفف yang bermaksud ringan (          ada pergerakan namun sedikit sahaja )

         >>Pandangan Abu Daud

     * Alamat sukun itu berasal daripada bulatan kecil  (o)
     * Ini adalah pandangan kebanyakan Ahli Nutah Madinah, sebahgain Ahli Nutah Barat dan                   sebahagian daripada ahli-ahli Nutah Barat.

        >>Pandangan Ahli Madinah
     * Alamat sukun itu berasal daripada huruf ha   

        TEMPAT DAN KEDUDUKAN SUKUN


       Terdapat dua pandangan :

       Pertama :

      * Akan ditulis diatas huruf sekiranya huruf yang sukun itu HURUF IZHAR dan tidak pada huruf            idgham.

      * Menunjukkan isyarat kepada perlunya mengizharkan sebutan huruf tersebut
         Inilah yang diamalkan.

       Kedua :

      *Akan ditulis sukun diatas semua huruf yang sukun ( tidak khusus kepada huuf izhar sahaja )

      *Ini adalah pendapat yang dhoif.


        HUKUM HURUF YANG BERBARIS SELEPASNYA         SEKIRANYA HURUF SELEPAS ADALAH :         HURUF IDHGAM KAMIL

        * Perlu letak tanda saddah  

        * Sebagai isyarat kepada sempurna idhgam ( makhraj huruf yang sekun itu tidak lagi                              kedengaran) huruf yang sukun itu dengan huruf yang selepasnya.
          - قد سمع


        HURUF IDGHAM NAQIS

         Terdapat dua mazhab :

         >>Mazhab pertama :

            *Tidak perlu letak tanda sukun diatas huruf yang idham naqis sebagai isyarat ianya bukan                     hukum izhar.

            *Dan tidak perlu tanda saddah padanya isyarat kepada ia bukan hukum idgham kamil.
            *Inilah yang diamalkan.

            * أحطت

          >>Mazhab kedua :

            *Perlu letak tanda saddah isyarat kepada ianya adalah hukum idgham

            * Dan perlu juga diletakkan tanda sukun diatas huruf yang diidghamkan itu isyarat kepada ini                hukun idgham naqis.

            *Pandangan ini diamalkan boleh sebahagian Ahli-ahli Nutah Barat.


         HURUF SELEPAS ADALAH HURUF HIJAIYYAH

           Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah HURUF IZHAR

          *Sila rujuk kepada nota diatas.

          *Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang Izhar adalah sama seperti Huruf Izhar di atas.

           Sekiranya huruf hijaiyyah tersebut adalah HURUF IDHGAM

          *Sila rujuk kepada nota diatas.

          *Hukum penandaan bagi huruf hijaiyyah yang Idgam adalah sama seperti Huruf Idgham di atas

No comments:

Post a Comment