Di dalam bab ini, akan membincangkan soal hamzah .Bab ini di
bahagikan kepada beberapa pecahan iaitu:-
1. Bentuk hamzah
2. Warna hamzah
3. Baris hamzah
4. Keadaan hamzah
5. Kedudukan hamzah
2. Warna hamzah
3. Baris hamzah
4. Keadaan hamzah
5. Kedudukan hamzah
BENTUK HAMZAH
Terdapat dua pandangan tentang bentuk hamzah.
1. Bulat seperti titik macam ni ( . ), ini
merupakan pandangan ahli-ahli nu’tah
2. Berbentuk ( ع)
‘ain kecil , ini merupakan pandangan ahli-ahli nahu
WARNA HAMZAH
Warna-warna hamzah ini berbeza mengikut posisi dan keadaan
hamzah. Kami akan menunjukkan bagaimana warna-warna yang akan digunakan
mengikut kedudukan hamzah dalam sesebuah bacaan :
Dalam keadaan tahqiq :
- Titik bulat, bewarna kuning.
- Titik bulat, bewarna kuning.
Dalam keadaan tashil dan ibdal huruf hamzah menjadi harakat :
- Titik bulat bewarna merah
- Titik bulat bewarna merah
Dalam keadaan dihazafkan, atau ibdal huruf hamzah menjadi huruf
mad :
- Tidak akan diwarnakan.
- Tidak akan diwarnakan.
Pada awal penulisan al-Quran, tidak menjadi masalah pada warna
pada tulisan al-Quran. Namun, selepas itu, apabila teknologi percetakan mula
dipekenalkan, timbul masalah dalam bentuk dan warna hamzah itu sendiri. Maka
muncullah, bentuk-bentuk dibawah ini :
1. Hamzah itu berbentuk kepala ain ( ء ) ketika tahqiq.
2. Berbentuk titik bulat ( • ) ketika tashil atau
ibdal huruf hamzah menjadi harakat
3. Sekiranya hamzah itu
diibdal menjadi huruf mad, isqat , naqal maka, huruf hamzah itu tidak akan
ditulis.
BARIS HAMZAH
Ulama’ – ulama’ nu’tah bersepakat dalam meletakkan baris kepada
hamzah.
Tempat serta kedudukan hamzah yang akan diletakkan baris iaitu :
Tempat serta kedudukan hamzah yang akan diletakkan baris iaitu :
1. Ketika tahqiq
2. Ketika tashil
3. Ketika digugurkan hamzah dari pembacaan
4. Ketika bertemu sukun yang asli ( sukun soheh )
eg. قد أفلح ) )
5. Ketika bertemu tanwin eg . ( رحيم ءأشفقتم )
Hal ini demikian kerana, keenam-enam kedudukan hamzah ini
kesemuanya masih ada pada lafaz dan penulisan dan hanya sesetengah sahaja yang
hanya hilang pada sebutan namun masih ada pada penulisan.
Bagi hamzah yang dalam keadaan IBDAL, disini terdapat dua
pandangan yang membahaskannya, iaitu :
1. Hazaf baris hamzah
2. Ditulis baris hamzah
dan ini adalah yang diamalkan.
Dihazafkan baris hamzah pada enam tempat iaitu :
1. Ketika mufrad seperti ( أرأيت) mengikut wajah bacaan ibdal
2. Bertemu dua hamzah atau lebih di dalam satu kalimah ,
dimana hamzah kedua adalah hamzah wasol ( ءĨ
ذكرين )
3. Bertemu dua hamzah atau lebih di dalam satu kalimah,
dan bukanlah hamzah kedua itu adalah hamzah wasol dan huruf selepasnya sukun
( ءأنذرتهم ) mengikut
wajah bacaan ibdal
4. Bertemu dua hamzah tau lebih di dalam satu kalimah dan
selepasnya dalah baris baris yang mendatang ( apabila dua sukun bertemu)
5. Bertemu dua hamzah atau lebih di dalam satu kalimah dan
selepasnya adalah baris yang asli ( ءألد
) mengikut wajah bacaan ibdal
6. Bertemu dua hamzah didalam dua kalimah
Bagi menggantikan hamzah yang telah dihazafkan maka,
1. Bagi pecahan no. 1 dan 2 , akan dihazafkan baris
serta huruf hamzah, namun akan diganti dengan mattoh ( مطة )- tanda mad ( ~ )
2. Bagi pecahan no. 3, akan dihazafkan baris serta huruf
hamzah namun terdapat dua pandangan sama ada hendak meletakkan mattah ( ini
yang diamalkan ) atau tidak meletakkan mattah.
3. Bagi pecahan no 4. Dihazafkan hamzah dan tidak
diletakkan mattah kecuali pada keadaan mad seperti ( ءĨ لان ).
4. Bagi pecahan no.5 dan 6, dihazafkan hamzah dan barisnya
serta tidak diletakkan mattah
KEADAAN HAMZAH
Bagi pecahan ini akan membincangkan , adakah perlu hamzah itu
berumah atau pon tidak
Ketika mufrad :
Tidak ada rumah bagi hamzah sama ada hamzah terletak di awal ayat, tengah ayat mahupun di akhir ayat.
Ketika jama’ ( dua hamzah ) :
Sekiranya dua hamzah yang berbeza baris mahupun dua hamzah yang sama baris bertemu antara satu sama lain, maka wajib hazaf salah satu daripada dua perumah hamzah.
Merujuk kepada perbahasan kedudukan hamzah ketika jama’, disini,
disertakan dua pendapat yang muncul dalam menentukan perumah hamzah yang
manakah patut dihazafkan:
- Mazhab
Al-Farra’ – dikekalkan rumah hamzah yang pertama dan dihazafkan yang kedua.
Pandangan ini digunakan ketika dua hamzah bertemu dalam keadaan sama baris.
-
Mazhab Kisa’ie – dihazafkan perumah hamzah yang pertama dan kekal yang kedua.
Pandangan ini dugunakan ketika dua hamzah bertemu dalam keadaan berbeza baris
Ulama’-ulama’ dhab telah menggunakan kedua-dua pandangan ini seperti mana yang telah dinyatakan diatas.
Ulama’-ulama’ dhab telah menggunakan kedua-dua pandangan ini seperti mana yang telah dinyatakan diatas.
Ketika jama’ ( tiga hamzah )
Hampir 60 pendapat yang membahaskan keadaan hamzah ini. Contoh yang menjadi perbahasan adala wajah-bacaan berbentuk istifham seperti (ءأامنتم ) dan sebagainya. Akan tetapi, disini Cuma kan dijelaskan tiga pandangan sahaja, iaitu :
Hampir 60 pendapat yang membahaskan keadaan hamzah ini. Contoh yang menjadi perbahasan adala wajah-bacaan berbentuk istifham seperti (ءأامنتم ) dan sebagainya. Akan tetapi, disini Cuma kan dijelaskan tiga pandangan sahaja, iaitu :
1. Hazaf yang pertama, letakkan perumah pada hamzah
kedua dan letakkan alif kecil pada hamzah ketiga seperti
( ءأıلهتنا
)
2. Hazaf yang pertama, letakkan alif kecil pada tempat
kedua dan alif pada tempat ketiga
3. Hazaf yang pertama dan kedua dan letakkan alif pada
hamzah ketiga (ءءامنتم
)
TEMPAT / KEDUDUKAN HAMZAH
Sekiranya huruf hamzah itu tidak mempunyai rumah, maka kedudukan
hamzah itu hendaklah selari dengan garisan ( mesti berada betul-betul di
atas garisan ) tidak kira sama ada hamzah itu berada di awal kalimah,
pertengahan mahupun di akhir kalimah.
cth : السماء , ءادم
,لرءوف
Sekiranya huruf hamzah itu mempunyai rumah , maka harus
diletakkan pemisah diantara huruf sebelum hamzah dengan huruf selepas hamzah (
inilah yang diamalkan) dan tidak diletakkan pemisah .
cth : شطئه , شطه
Kedudukan hamzah di atas garisan ini akan berkuatkuasa serta
merta sekiranya hamzah itu berada di atas alif ( sebagai perumah ) atau di atas
wau seperti أخذ , يكلؤكم
dan masing-masing berbaris fathah dan sukun.
Sekiranya huruf hamzah berbaris kasrah إنا maka kedudukannya akan berada di bawah
Bagi bacaan –bacaan yang disertakan dengan idkhol, boleh memilih
sama ada hendak meletakkan alif kecil ( ء´أنذزتهم
) atau meletakkan tanda “dash” ( جرة
) seperti ( ء- أنذرتهم
). Walau bagaimana pun, peletakan alif kecil adalah yang diamalkan
No comments:
Post a Comment