Translate

Sunday 28 December 2014

Bab 5

Bab 5 : Tanda – Tanda Mad

Terbahagi kepada 2 pendapat :
*         *  Sebahagian ulama’ Iraqi : Tidak perlu untuk meletakkan tanda cukup sekadar  terdiri Mad melalui petunjuk pada huruf itu sendiri
*         *   Jumhur Ulama’ : Perlu meletakkan tanda Mad pada huruf


Tanda Mad :

       “Baris panjang yang terangkat sedikit yang berasal daripada kalimah (مد) yang          dibuang kepala ‘mim’(م)nya dan dan ekor ‘dal’(د) bahagian atas.”



       >>Cara meletakkan tanda Mad , terdapat 2 pendapat :
         1- Diletakkan berbetulan diatas huruf Mad (آ) : pendapat Abu Daud dan ini                     yang diamalkan.
        2 - Diletakkan tanda Mad dihadapan sedikit pada huruf Mad.


  Ø  Diletakkan tanda Mad  atas huruf Mad yang tiga iaitu : Alif, Wau dan Ya                (ا,و,ي) apabila bertemu dengan huruf hamzah (ه) Muttasil atau Munfassil.

     Contohnya : -
-         Hamzah muttasil : جآء
-         Hamzah munfassil :  وفي أنفسكم 

  Ø  Walaubagaimanapun Mad badal dan Mad lin tidak perlu diletakkan tanda         melainkan pada tempat isybaa’ (اشباع).

     Contohnya : - > ءآمنوا  

Huruf Mad terbahagi kepada dua :

            1) Ditulis
            2) Dihazaf (dibuang)
-         Kalau ditulis huruf Mad akan diletakkan tanda Mad kepadanya  (جآء).

-         Kalau dihazaf huruf Mad terbahagi kepada 2 mazhab :

1)  Letak tanda diatas huruf Mad yang ganti   (شفعآؤا)  :     bersepakat syeikh dan ini yang diamalkan.

2)  Mad yang dihazaf dan tidak diletak alif ganti  (  شفعىؤا)

     *p/s :  Jika pertukaran hamzah tashil : tidak perlu diletakkan tanda
     contoh :  اسرءيل


            Seterusnya huruf Mad yang dibuang dan tidak diletakkan selepasnya                           hamzah dan sukun :

                1)  Ya’ yang dihazaf : ے  لايستحي
                2)   Ya’ Zaidah : دعان ے
                3)    Silah (صلة) ha’ dhomir dan mim jama’ : ان ربهۥ 

  Ø  Maka ulama’ Dhabt mengeluarkan 2 pendapat :

-         Letak tanda ilhaq (  اوي),
contoh : دعان ے  , ان ربهۥ   : ini yang diamalkan.
-         Tidak perlu letakkan tanda ilhaq tapi letak tanda Mad,
contoh :  ے  من الحق     لايستحي

  Ø  Dan pendapat pada ilhaq (إلحق) yang dibuang :

               1)  Ulama’ Dhabt mazhab awal  : tidak perlu letak tanda dan diikuti oleh                         setengah mazhab yang terdahulu

  Ø  Khilaf pendapat pada meletakkan tanda pada huruf Mad
              1)   Sedikit yang berpendapat letak tanda berbetulan di atas huruf Mad                              dan ini yang diamalkan.
              2)  Pendapat yang lain mengatakan letak tanda Mad dihadapan huruf                               sedikit.




No comments:

Post a Comment