فصل
١١
BAB
Ke - 11 :
HUKUM LAM ALIF
Lam
alif terdiri daripada dua huruf iaitu :
· Lam
· Alif
Terdapat
dua pendapat tentang penulisan lam alif :
1.
Khalil bin Ahmad :
huruf yang pertama adalah alif dan yang kedua adalah lam.
2.
Said bin Mus’ad Al -
Akhfasy : huruf yang pertama adalah lam dan yang kedua adalah alif.
Tanda
yang diletakkan pada lam alif itu ada 3 :
1)
Pada kalimah الأرض , mazhab
Khalil meletakkan tanda hamzah kecil pada huruf pertama lam alif. Manakala
mazhab Akhfasy pula meletakkan tanda hamzah kecil pada huruf kedua lam alif.
2)
Pada kalimah Lailahaillallah,
mazhab khalil meletakkan tanda mad pada huruf pertama dan mazhab Akhfasy
meletakkan tanda mad pada huruf yang kedua.
3)
Kalimah haulai pula,
mazhab Khalil meletakkan huruf hamzah sebelum lam alif manakala mazhab Akhfasy
pula meletakkan huruf hamzah selepas huruf lam alif.
Ulama dhabt
mengatakan bahawa tidak perlu meletakkan tanda warna pada huruf tersebut akan
tetapi sekadar meletakkan titik bulat berwarna merah di atas huruf lam alif
sahaja.
Ilmu Dhabt ini
semakin berkembang sehingga muncullah tanda isymam, ikhtilas dan imalah
sebagaimana yang tertulis dalam Al-Quran sekarang.
TATIMMAH
:
Tidak
diletakkan tanda pada peringkat awal. Hukum ‘ya’ yang ada dihujung kalimah
adalah
seperti berikut :
1.
Mauqusoh (depan ke belakang) : ( ى (
2.
Ma’qusoh (terbalik)
Inilah
pendapat Abi Daud mengatakan ‘ya’ terbahagi kepada 8 jenis.
1)
Berbaris Fathah
2)
Berbaris Kasroh
3)
Berbaris Sukun Hidup
4)
Berbaris Sukun Mati
5)
Ditulis ‘Ya’ Dan Dibaca
6)
Rumah ‘Hamzah’
7)
Ditambah
8)
Dhommah
Pendapat
pertama :
yang
kaji diatas – kesemua 8 tempat diatas ditulis secara terbalik
Pendapat
kedua :
yang
kita amalkan - kesemua 8 tempat diatas tidak ditulis secara terbalik, kecuali
pada :
§ Tanda
silah
§ Hazaf
oleh semua
KHATIMMAH
Tanda-tanda seperti ayat sajaddah, maqrok, rubu’, khomsah, a’syaroh,
saktah, waqof merupakan amalan ulama.
Mempunyai 3 pendapat iaitu : harus, makhrukh, harus kalau untuk belajar (
tapi mukan mashaf yang asal)
Tanda saktah : س kecik
Tanda waqof :
م (WAQOF LAZIM)
قلى (WAQOF AULA)
صلى (WAQOF AULA)
ج (WAQOF JAIZ)
:. :. (WASAL MUTA’ANIQ )
Waqof yang
dilarang ( لا ) : Adapun tanda ini adalah dilarang berhenti pada
kalimah tersebut tetapi diharuskan berhenti jika darurat seperti putus nafas
dan sebagainya.
Semua yang disebutkan
diatas adalah amalulmutaakkirin untuk menambah pencerahan.
No comments:
Post a Comment